Autor Wiadomość
Dominika
PostWysłany: Pon 23:55, 07 Cze 2010    Temat postu:

Jak chcecie mieć oryginalną wersję z tymi podkreśleniami to prześlijcie między sobą ten materiał(chodzi mi o osoby,którym podczas wykładu wysłałam maila) bo zauważyłam,że nie ma tu tylko obrazka i 2 skanów-dlatego ,że to są zdjęcia,których ten program nie czyta.A jak pytałam się kto by to spakował i umieścił do ściągnięcia na jakiejś stronce to jakoś chętnych nie było.Więc teraz babeczki proszę sobie po przesyłać materiały pocztą.Ode mnie mail poleciał do 16 osób-czyli więcej jak połowa PO ma.
Dominika
PostWysłany: Pon 23:42, 07 Cze 2010    Temat postu:

No tak to zajmuje 5 stron-ale w wersji oryginalnej 15.A to co dostałam było w czcionce aż 16 napisane nie mówiąc już o sporych przerwach w tekście,ale o tym to się zorientowałam dopiero po zmniejszeniu jej do 12.
kasiulaa0001
PostWysłany: Pon 18:04, 07 Cze 2010    Temat postu:

ale chyba wszystko sie nie wkleiło bo to zajmuje tylko 5 stron.Smile
Dominika
PostWysłany: Pon 16:29, 07 Cze 2010    Temat postu: Materiały od pani BUCZKO dla PO:)

Hej:)Część osób dostało to ode mnie na maila a kto nie ma to niech sobie wklei to do Word"a.Nie modyfikowałam tego tekstu więc jest on w takiej formie jak dostałam i zajmuje 15stron.Pozdrawiam-Domi.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////

LITERATURA PODSTAWOWA:
Gniazdowski A., (red.), (1998), Promocja zdrowia w miejscu pracy wybrane programy, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera. Oficyna Wydawnicza: Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, Łódź.
Grossmann R., Scala K., (1997), Promocja zdrowia a rozwój organizacyjny. Tworzenie siedlisk dla zdrowia, Warszawa.
Pike S., Forster D.,(1998), Promocja zdrowia dla wszystkich, przekł. z jęz. ang. U. Gąsowska, R., Giszczak, „Czelej”, Lublin.
Karski J. B. (red.), (2008), Praktyka i teoria promocji zdrowia: wybrane zagadnienia Wydawnictwa Fachowe „CeDeWu”, Warszawa.
Karski J.B. (red.), (2006), Postępy promocji zdrowia przegląd międzynarodowy, Wydawnictwa Fachowe „CeDeWu”, Warszawa.
Karski J.B., (1999), Promocja zdrowia, Wydanie nowe, Wydawnictwo „IGNIS” Warszawa.
Karski J.B., Słońska Z., Wasilewski B., (1994), Promocja zdrowia: wprowadzenie do zagadnień krzewienia zdrowia, Sanmedia, Warszawa.
Korporowicz V., (2008), Promocja zdrowia: kształtowanie przyszłości, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
Kulmatycki L. (2003), Promocja zdrowia w kulturze fizycznej, Wydawnictwo AWF we Wrocławiu, Wrocław.
Kubica J.F., (2004), Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia: (wybrane zagadnienia), WSE, 2004.
Lwow F., Milewicz A.,(2004), Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów i lekarzy rodzinnych,Wydaw. Medyczne URBAN & PARTNER, Wrocław.
Pike S., Forster D.,(1998), Promocja zdrowia dla wszystkich, przekł. z jęz. ang. U. Gąsowska, R., Giszczak, .„Czelej”, Lublin.
Wrona –Wolny W., Makowska B., (2002), Wypisy z wychowania zdrowotnego Cz. I, Wydawnictwo AWF, Kraków.
Czasopisma
Rosińska A., (2007), Profilaktyka uzaleznień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej, „Czasopismo psychologiczne”, nr1,s.41-50.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Baric L.,Osińska H.,(2006), Oświata zdrowotna i promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów i praktyków, Wydanie II, Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej, Warszawa.
Bishop D., (2000) Psychologia zdrowia, tł.Anna i Leszek Śliwa, Wyd. „Astrum”, Wrocław.
Demel M.,(1980), Pedagogika zdrowia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Gaweł A.,(2003), Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Wydaw. Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków.
Woynarowska B., Sokołowska M., (2001), Ścieżka edukacyjna – edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia w szkole, KOWEZ Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zdrowia., Warszawa.


PROMOCJA ZDROWIA

Wprowadzenie
Promocja zdrowia ma już swoja historię, a co bardzo istotne, wiele dziedzin nauki znalazło w promocji zdrowia szerokie pole do działań i badań, które przyczyniły się do uzyskania coraz lepszych wyników zdrowotnych.
Literatura z zakresu promocji zdrowia w skali światowej jest już bardzo obszerna, a w Polsce o promocji zdrowia pisze się także coraz więcej. Rozpowszechniane i realizowane są w kraju projekty i programy zainicjowane przez Światową Organizację Zdrowia oraz opracowuje się i realizuje oryginalne własne.
O ile promocję zdrowia początkowo traktowano jako synonim profilaktyki chorobowej, o tyle obecnie już się tego nie czyni.
Posunięto się dalej i chcąc zapewne dać wyraz postępu, obok promocji zdrowia wymienia się profilaktykę, a często także edukację zdrowotną.
W ten sposób powstała tendencja do wyróżniania przynajmniej trzech nurtów działalności na rzecz zdrowia, a nierzadko dodaje się kierunek czwarty — politykę zdrowotną. Przyznać więc należy, że powstało pewne zamieszanie zarówno w samej terminologii, jak i w zakresie kojarzenia pojęć związanych z tak zwaną „aktywnością prozdrowotną".
Być może nie nadszedł jeszcze odpowiedni czas, może należy nabrać jeszcze większego doświadczenia i okrzepnąć w działaniu, lecz jeżeli pójdziemy tak daleko, że obok promocji zdrowia uznamy za osobne rodzaje aktywności edukację zdrowotną, zapobieganie chorobom i politykę zdrowotną, trudno wówczas będzie określić, co należy do promocji zdrowia?
W tej sytuacji zachodzi konieczność ustalenia, że
promowanie zdrowia odbywa się właśnie poprzez
edukację zdrowotną,
zapobieganie chorobom oraz
tworzenie i realizowanie określonej
polityki zdrowotnej,
a ściślej — zdrowotnej polityki społecznej.
Jest to zresztą zgodne z modelem promocji zdrowia według Downiego i Tannahilla, na którym opiera się budowanie polityki zdrowia publicznego Unii Europejskiej, i w którym
edukację zdrowotną (health education),
zapobieganie chorobom (disease prevention) i
ochronę zdrowia (health pro-tection)
uznaje się za jedną całość.
Dalszego uściślenia, być może, będzie wymagało tłumaczenie na język polski terminu health protection i rozstrzygnięcia, czy chodzi tu o ochronę zdrowia, czy też o politykę zdrowotną, a może o ochronę zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem polityki zdrowotnej.
Ponadto dostrzegając fakt, iż u podstaw ekologii jest również troska o zdrowie, od dawna do promocji zdrowia wprowadza się problematykę z zakresu ochrony środowiska. Niemniej, nadal obok edukacji zdrowotnej prowadzi się edukację ekologiczną, obok polityki zdrowotnej — politykę ekologiczną. Istnieje również tendencja do utrzymywania ostrego podziału w dziedzinie profilaktyki chorobowej i środowiskowej. W miarę upływu czasu, coraz bardziej podział taki z pewnością będzie uznawany za sztuczny. W Unii Europejskiej już teraz problemy zdrowotne zależne od zanieczyszczenia środowiska stanowią przedmiot programów działania w zakresie zdrowia publicznego
Temat

Promocja zdrowia z punktu widzenia ostatniej dekady XX wieku

Pojęcie zdrowie kształtowało się przez stulecia (Ottawa Charter, 1986; Kickbusch, 1990).
Promocja zdrowia zaistniała początkowo jako społeczny ruch prozdrowotny, a obecnie funkcjonuje także jako dziedzina nauki rozwinięta na gruncie dawnych zasad higieny oraz jako rezultat wzrastających potrzeb finansowych medycznej opieki zdrowotnej, które wiążą się głównie z rozwojem technik i technologii mających zastosowanie w diagnostyce, terapii i rehabilitacji.
O promocji zdrowia mówi się w ostatnich latach coraz więcej, lecz dla wielu pojęcie to nie stanowi nic więcej, aniżeli nowe hasło, które ma zastąpić dotychczasową profilaktykę.
Tymczasem, zapobieganie chorobom, czyli profilaktyka chorobowa, to działanie głównie medyczne, przeciwko określonej chorobie lub grupie chorób.
Promocja zdrowia to proces podejmowania decyzji w sprawach ludzkiego zdrowia i opiera się przede wszystkim na aktywności środowisk lokalnych i współpracy międzysektorowej.

Niemniej działania profilaktyczne i promocyjne często są zbliżone do siebie i zmierzają w tym samym kierunku, ku poprawie i utrzymaniu dobrego stanu zdrowia jednostek i społeczeństwa.

Tak więc zdrowie i jego promocja stanowią zagadnienie bardzo złożone i znacznie wykraczające poza problematykę i działalność medyczną.

W celu lepszego zrozumienia tego faktu, niezbędne wydaje się postawienie pytania: Gdzie tworzy się zdrowie? — Najprostszą odpowiedzią — jest stwierdzenie, że zdrowie tworzy się tam, gdzie człowiek żyje, pracuje i odpoczywa. Oczywiście równie ważne jest jak żyje, a więc uogólniając, można powiedzieć, że
zdrowie tworzy się w zależności od warunków i sposobu życia.
Na początku lat 1990, w dokumentach Biura Światowej Organizacji Zdrowia (ŚOZ) Regionu Europejskiego pojawiło się dalej idące sformułowanie, które mówi, że
„Na podstawie zdobytej przez dziesięciolecia wiedzy i doświadczenia można stwierdzić, że zdrowie tworzy się w toku procesów politycznych i społecznych” (Kickbusch, 1990 i 1991).













10.02.2010




PROMOCJA ZDROWIA

Studia stacjonarne

TEMAT
1

Definicje zdrowia, promocji zdrowia i zasady działania promocji zdrowia (Kompendium)


Zdrowie

Definicja zdrowia ŚOZ (1946) określa
zdrowie jako stan pełnego dobrostanu fizycznego, umysłowego i społecznego, a nie tylko nieobecność choroby lub niepełnosprawności.

Definicja ta jest oficjalną definicją obiegową od czasu jej powstania pomimo wielu prób i propozycji jej zmiany.
Na przykład, zdrowie wg Center for Health Promotion, University of Toronto to wartość uniwersalna, podstawowe prawo człowieka oraz zasób dla codziennego życia.
Jest to pojęcie pozytywne podkreślające znaczenie zasobów osobniczych i społecznych, a także potencjału fizycznego.
Tak więc inwestowanie w zdrowie jest inwestowaniem w rozwój.



Definicja Światowej Organizacji Zdrowia sugeruje, że zdrowie jest:
• wieloznacznie uwarunkowane — i podlega wpływowi wielu czynników takich jak, ekonomia, dochód, rozwój społeczny, środowisko, praktyki duchowe i wierzenia, wsparcie społeczne, relacje, pokój, sprawiedliwość, polityki, a także obywatelskie uczestnictwo w podejmowaniu decyzji,
• wielopłaszczyznowe — to znaczy odnoszące się do dobrego samopoczucia
fizycznego, umysłowego, duchowego, seksualnego i społecznego,
• dynamiczne — zmienia się często i dowolnie
• subiektywne — doświadczenia zdrowotne każdej osoby mogą różnić się znacznie,
nawet wówczas gdy „wielkości” okazują się być podobne

Promocja zdrowia

Promocja zdrowia ma ponad 30-letnią tradycję i trwa proces jej definiowania
poszukiwania nadrzędnej teorii, tworzenia modeli, strategii i metod.
W szybko zmieniającym się świecie występują trudności w uzgodnieniu wielu treści .
W języku polskim termin „promocja zdrowia” nie oddaje istoty jej koncepcji i często potocznie rozumiany jest jako propagowanie zdrowia.







Definicje
Światowa Organizacja Zdrowia promocję zdrowia definiuje jako
„proces umożliwiający ludziom zwiększenie wpływu na i poprawę ich zdrowia”.
Reprezentuje wszechstronny proces społeczny i polityczny, który obejmuje działania ukierunkowane na zwiększenie umiejętności i możliwości, a także działań odnoszących się do uwarunkowań zdrowia.
W ponad trzydziestoletnim okresie rozwoju promocji zdrowia powstało wiele definicji promocji zdrowia, które na pierwszy rzut oka różnią się znacznie, jednak przy bliższym ich poznaniu okazuje się, że różnią się one przede wszystkim perspektywą i naciskiem na pewne zagadnienia.



KONTYNUACJA TEMATU
Definicje zdrowia, promocji zdrowia i zasady działania promocji zdrowia (Kompendium)










Reasumując koncepcje i definicje promocji zdrowia różnią się głównie podejściem do celów, procesów i działań.

Promocja zdrowia to:
• proces umożliwiający ludziom kontrolę nad własnym zdrowiem i jego poprawę (Karta Ottawska, 1986)

• proces obejmujący prewencję oraz działania na rzecz zdrowia pozytywnego (fizycznego i psychospołecznego dobrostanu); dzięki wszystkim tym działaniom zdrowe wybory winny być łatwiejsze (Catford, Nutbeam, 1990)

• połączenie działań edukacyjnych oraz różnego rodzaju wsparcia - środowiskowego, społecznego, politycznego, ekonomicznego, prawnego i taktycznego - sprzyjających zdrowiu (Green, Kreuter, 1991)


• połączenie edukacji zdrowotnej i prozdrowotnej polityki publicznej (Tones, Green, 2004)















Uzyskanie konsensusu co do jednej, ogólnie akceptowanej definicji promocji zdrowia wydaje się obecnie trudne, ze względu na złożoność i wieloaspektowość jej koncepcji i strategii oraz wielodyscyplinarne podejście.
Najczęściej używana jest definicja z Karty Ottawskiej (1986), wymieniona
jako pierwsza.
• proces umożliwiający ludziom kontrolę nad własnym zdrowiem i jego poprawę (Karta Ottawska, 1986)

Zawarte w niej określenie „kontrola” ma szerokie znaczenie, jego synonimami mogą być:
- panowanie,
- kierowanie własnym zdrowiem,
- posiadaniem nad nim „władzy",
- samodzielne działanie na rzecz swego zdrowia.
Uważa się, że o ile edukacja zdrowotna koncentruje się na jednostkach, o tyle promocja zdrowia dotyczy głównie systemów społecznych

Edukacja zdrowotna to proces, w którym ludzie uczą się dbać o zdrowie własne i społeczności, w której żyją.(Williams 1988)
- Oddziaływanie na jednostki i grupy, osoby zdrowe i chore, w celu zwiększania ich kompetencji


Zasady promocji zdrowia

Po raz pierwszy zasady promocji zdrowia były zaproponowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1984 roku. Należą do nich:
• Promocja zdrowia angażuje bardziej populację jako całość w kontekście codziennego życia, aniżeli koncentruje się na jednostkach zagrożonych ryzykiem rozwoju określonych chorób. Umożliwia ludziom kontrolę nad i odpowiedzialność za ich zdrowie. Wymaga to pełnego i stałego dostępu do informacji na temat zdrowia i metod ich wykorzystania i rozpowszechnienia.
• Promocja zdrowia jest ukierunkowana na oddziaływanie na uwarunkowania lub przyczyny zdrowia.(causes of health.) Dlatego promocja zdrowia wymaga ścisłej współpracy sektorów nie-medycznych odzwierciedlających różnorodność warunków, które mają wpływ na zdrowie. Rząd ma obowiązek działania w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób zarówno na lokalnym jak i krajowym poziomie, aby zapewnić także środowisku, które pozostaje poza kontrolą jednostek i grup, warunki sprzyjające zdrowiu.
• Promocja zdrowia łączy różne, lecz komplementarne metody lub podejścia, łącznie z komunikacją, edukacją, legislacją, działaniami fiskalnymi, zmianami organizacyjnymi, rozwojem społecznym i spontanicznymi działaniami lokalnymi ukierunkowanymi przeciw zagrożeniom zdrowia.
• Promocja zdrowia ma na celu konkretny i efektywny udział społeczeństwa lokalnego, w działaniach, które wymagają rozwijania umiejętności definiowania problemu i podejmowania decyzji, zarówno indywidualnie jak i zespołowo.
• Promocja zdrowia jest aktywnością o charakterze zdrowotnym i społecznym, której zadaniem nie jest udzielanie świadczeń medycznych — natomiast pracownicy ochrony zdrowia — szczególnie w podstawowej opiece zdrowotnej, mają do spełnienia ważną rolę polegającą na czuwaniu nad i umożliwianiu promowania zdrowia. Pracownicy medyczni powinni działać w środowisku lokalnym, wśród ludzi, którym udzielają świadczeń leczniczych kładąc szczególny nacisk na zwiększanie ich udziału w edukacji i obronie spraw zdrowia.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group