|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
justta Gość
|
Wysłany:
Pon 18:13, 24 Sty 2011 |
|
|
|
Czy ma ktoś pierwsze dwa wykłady do dr Jakubowskiej-Malickiej? jeśli tak to bardzo prosiłabym o wrzucenie ich na forum, z góry dzięki
|
|
|
|
|
magda_m
|
Wysłany:
Pon 19:24, 24 Sty 2011 |
|
|
Dołączył: 02 Lis 2008
Posty: 250 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: legnica
|
chyba nikomu nie przyszło do głowy ich przepisywać do komputera, skoro warunkiem zaliczenia była obecność na zajęciach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
Gość
|
Wysłany:
Śro 17:13, 26 Sty 2011 |
|
|
|
a jednak jest kilka osób, których na wykładach nie było. czy ma ktoś wszystkie wykłady?
|
|
|
Iwona Kurowska
|
Wysłany:
Śro 23:04, 26 Sty 2011 |
|
|
Dołączył: 06 Paź 2008
Posty: 76 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Przemków
|
Mam wszystkie wykłady dr Jakubowskiej. Jak chcesz je odebrać, bo nie będę ich przepisywać do komputera. Napisz [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
justta Gość
|
Wysłany:
Czw 12:02, 27 Sty 2011 |
|
|
|
ja juz mam co potrzebowałam
ale dziękuje Iwonko za chęci
|
|
|
sloneczko0604
|
Wysłany:
Nie 21:24, 30 Sty 2011 |
|
|
Dołączył: 19 Paź 2008
Posty: 74 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Profilaktyka zagrożeń rozwoju dzieci i młodzieży
dr Luba Jakubowska-Malicka
1 wyklad
ROZWÓJ CZŁOWIEK W PERSPEKTYWIE PSYCHOLOGICZNEJ
1882 r. – początek psychologii rozwojowej, Wilhelm Preyer „Dusza Dziecka”
1933 r. – Charlotte Bühler „Bieg życia ludzkiego”
Podstawowe prawo rozwoju
- przechodzenie od stanów jednorodności do różnorodności
- przechodzenie od nieokreśloności i chaosu do uporządkowania i integracji
Zmiany rozwojowe:
a) Charakter zmian
- ilościowe
- jakościowe
b) Powszechność zmian
-uniwersalne
- wspólne
- indywidualne
c) Czas wystąpienia zmian
- punktualnie
- niepunktualnie
d) Uwarunkowania zmian
- efekt procesu rozwoju
- efekt oddziaływania wydarzeń rozwojowych
Okres krytyczny – faza rozwoju, w której jednostka jest bardzo wrażliwa na określony rodzaj doświadczeń i w efekcie szczególnie aktywnie reaguje na określony rodzaj bodźców
Punkty zwrotne – wydarzenia traumatyczne, krytyczne, niepunktualne
Dynamika zmian rozwojowych:
- podstawowe procesy determinujące zmiany rozwojowe – dojrzewanie i uczenie się, różnicowanie (dyferencjacja), epigeneza
- ciągłość, nieciągłość rozwoju – powiązanie między funkcjonowaniem jednostki w okresach wcześniejszych i w okresach późniejszych
- okresy krytyczne sensytywne w rozwoju
Okres sensytywny – przejściowy, dany rodzaj stymulacji wywiera bardziej znaczny wpływ na rozwój jednostki w pewnych momentach procesu rozwoju
Uczenie/podtrzymywanie:
- facylitacja – przyspieszenie poprzez stymulacje
- indukcja – obecność lub nieobecność jakiegoś doświadczenia decyduje czy dana kompetencja pojawi się czy nie
Zadanie rozwojowe – (havig hurst) zbiór sprawności i kompetencji nabywanych poprzez jednostkę w toku kontaktów z otoczeniem, osiąganych w miarę rozwoju coraz większe poziom mistrzostwa
Kryzys a zadanie rozwojowe:
1. Niemowlęctwo (0-1) - Zaufanie – nieufność
2. Wczesne dzieciństwo (1-3) Autonomia - wstyd/zwątpienie
3. Okres przedszkolny (3-6) Inicjatywa – poczucie winy
4. Okres wczesnoszkolny (7-12) Przedsiębiorczość – poczucie niższości
5. Dorastanie (12 - ok. 1 Tożsamość – rozmycie ról
6. Wczesna dorosłość (ok. 20 – ok. 35) Intymność – izolacja
7. Średni okres dorosłości Twórczość – stagnacja
8. Późny okres dorosłości Integralność – rozpacz
Etapy rozwoju:
Era I – rozwój w okresie prenatalnym do końca 1 r.ż
Era II – rozwój w okresie dzieciństwa (od ukończenia 1 r.ż. do 10-12 r.ż.)
Era III – rozwój w okresie dorastania (od 10-12 r.ż. do 20-25 r.ż.)
Era IV – dorosłość od 20-25 r.ż. aż po jego kres
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|